RIT'N ZAT TE SKIT'N BACHT'N D'HOAGE
Crumbcore
Outlaws
De Nar
Backstage
Ritual
Koekrand
Maximum Rock'n'roll
Metallised
http://home.nx.net/~johnny/index.htm
CRUMBCORE #2 (BEL)
De titel zegt al veel natuurlijk, de nieuwste single van de Scums is weer ongelooflijk
grappig, de intro van het eerste nummer is al genoeg om je ziek te lachen, het
nummer zelf is een gewone punkkraker met (misschien) wat invloedjes van Normaal
(?). Dit wordt gewoon een klassieker. De achterkant is wel wat minder, het is
gewoon een punknummer met bijgevoegde, vrouwelijke zang, de tekst is eigenlijk
ook gewoon boertig, maar dat zal wel de bedoeling geweest zijn, denk ik. De hoes
is zelf getekend. Peter
OUTLAWS #1 (BEL)
Hier is de nieuwe single van The Dirty Scums en wat voor één ! Fun, fun en fun, dat is het motto
van het eerste nummer. Ik kan er niets aan doen, maar dit nummer doet mij denken aan de Nederlandse rockgroep Normaal, maar dan wel veel sneller en ruiger.
Het is gewoon prachtig. Op de andere kant staat het nummer "Paid Love"
waarbij "Zwoele Lea" haar steentje bijdraagt, en hoe. Dit nummer gaat eigenlijk veel meer naar de '77-punk dan "'Rit'n ...", of de nummers op de ook al fantastische "Full Speed Ahead !" LP. Kortom: allebei twee prachtige nummers van de Belgische fun- en zuipkampioenen. Leuk, heel leuk ... . Zeker kopen !
Tom
DE NAR #23 (BEL) - August 1988
Dat The Dirty Scums niets zouden doen wat muziek uitbrengen betreft, zou
godverdommenondedju wel de grofste leugen zijn die ik al ooit gehoord heb. Het
nieuwste: een single. Kant één betekent in het niet-Westvlaams "Henri was
aan het schijten achter de haag" en begint met gekreun en gesteun en dan
een stevige vloek (omdat ... ontdek zelf maar) en dan echte rock'n'roll met een Westvlaamse tekst erop geplakt. Wel leuk. Kant
twee heeft ook iets van punkrock, maar terwijl ik kant één goed gezongen vond, vind ik dat van
twee al minder. Tweestemmig, maar ik vind de tekst nogal wringen. Maar zeker te doen voor kant één, dat wel, ja.
BACKSTAGE #? (BEL)
The Dirty Scums zorgen voor de verandering eens voor een singletje dat
kwalitatief ongeveer aan de normen beantwoordt en dan zetten ze er een drol als
"Paid Love" op. Een refreintje, een zangeresje en een abominabele song
zijn het gevolg. Als er ooit een slag in het water geweest is, is het wel deze "Paid Love". Op de flipside trachten ze het gedane euvel recht te trekken met een rocker in het
West-Vloamsch, maar profileren zich dusdoende als een 25ste rangs Normaal en wie zit dààr nou om te roepen. Ik niét ! Prul dus !
RITUAL #6 (BEL) - October 1988
Combo punk flamand originaire de Tielt, les Dirty Scums ont déjà à leur actif
deux albums et un 45T. Leur nouveau single se situe dans la juste lignée de leurs précédentes envolées: un mélange du punk circa '77 et de speed pour des textes intéressants, souvent "à idée", mais non dénués d'humour ...
Comme le prouve la face B, chantée dans un patois flamand bien corsé et
inspiré par le pépé à Pik (le chanteur/guitariste), avec, en liminaire, des
bruitages éloquents. La face A, "Paid Love", possède la particularité
d'introduire, en dialogue avec Pik, une voix féminine. Inutile de parler du
sujet: le titre est, à mon avis, fort éloquent ... Les Dirty Scums,
respectueux de leur public, comme d'habitude, font accompagner la galette d'un
feuillet de lyrics. A.D.
KOEKRAND #83 (NLD) - Autumn 1988
Wat Outrageous en de Boegies zijn voor Nederland, dat is The Dirty Scums voor België. Punk rock'n'roll waarin de humor en de daarbij passende spiritualiën een belangrijke rol spelen, maar waarbij de serieuze ondertoon af en toe aanwezig is.
Op de A-kant van hun meest recente single (de tweede, naast twee al eerder
uitgebrachte LP's) zijn ze voor mij nauwelijks te volgen, maar gelukkig wordt er
op het tekstvel een vertaling bijgeleverd voor de niet-West-Vlamingen. Daaruit
wordt helemaal duidelijk waar "'Rit'n zat te skit'n bacht'n d'hoage" (gebaseerd op
iets wat Pik's grootvader is overkomen) over gaat - hoewel ik na de intro van
genoemd nummer al zo'n idee had. De B-kant is meer ouderwets The Diry Scums-werk
en is duidelijker waar het nummer over gaat: Paid Love. Johan
van Leeuwen
MAXIMUM ROCK'N'ROLL (USA) - December 1988
One side of this release is a poppy sarcastic ditty, and the flip is a bit raunchier, both having catchy rock'n'roll approaches with a good beat and guitar. TY
see other reviews of Maximum Rock'n'RollMETALLISED #11 (BEL) - Spring 1990
TDS' old days revisited and maybe even better. The first side (in
a dialect of Dutch meaning "Henry was shitting behind the bush") is
heavy rock'n'rolling and even a bigger immediate classic than "Martens, jij
ouwe rukker". It includes piano and the sound is very powerful. The
flipside is called "Paid Love" (about fucking a whore), is a little
softer and has alternate male and female vocals. Lots of people don't like The
Dirty Scums because they sound piggish but that's their trademark and they do it
well. Stel
http://home.nx.net/~johnny/index.htm
(SWE)
Catchy and drunken fun-punk with a lot of humour and good times. Johnny