PRESS        Next

DIRTY SONGS

Playmobil System
Doodtschreiver
Durty Skum
Graffiti
Backstage
Maximum Rock'n'Roll
Resist
De Gazette van Tielt
http://home.nx.net/~johnny/index.htm

horizontal rule

PLAYMOBIL SYSTEM #1 (BEL)
Leur musique ressemble à UK SUBS, SEX PISTOLS, et la voix à DICK des SUBHUMANS. A découvrir le plus rapidement possible ou sinon vous serez maudi !!!

horizontal rule

DOODTSCHREIVER #4 (BEL)
Twaalf opperbeste songs van dit drietal. De gitaarklank is wat metaalachtig. De teksten zijn niet slecht, maar ook niet fantastisch. Deze schijf moet je dus echt hebben en dan niet alleen om de Belgische scène te steunen. En toch is het spijtig dat Zorba er niet opstaat.

horizontal rule

DURTY SKUM #7 (BEL)
Eindelijk is ie er dan, de eerste LP van The Dirty Scums, een steengoeie plaat, beter zelfs dan ik had verwacht, met o.a. "Dirty Words", "We hate cops", "I love you", "The bloody priest", jammer dat "Zorba" en "What's the matter with the girl" er niet opstaan, maar uiteindelijk is het echt een aanrader.

horizontal rule

GRAFFITI #17 (BEL)
"Punk's not dead" schreeuwden The Dirty Scums op het einde van hun geïnspireerde set op de eerste preselectie voor de RockRally te Zedelgem. Misschien hebben ze gelijk als het over allerlei livetoestanden gaat, waar een harde kern fans zich keer op keer amuseren, maar of er nu ook zo nodig een langspeelplaat moest gemaakt worden ? The Dirty Scums klinken zoals The Kids op hun eerste LP, recht-toe-recht-aan punk met kritische eenvoudige teksten. "Dirty Words" laat meteen al horen waarover het gaat. Keihard gitaarwerk begeleiden een schreeuwerige zang. Alleen duurt het nummer wat te lang. Met "We hate cops" worden de zo bekende open deuren andermaal ingetrapt. Je vraagt je wel af wat de bedoeling is van zo'n stoute-jongens-tekst. Uit het leven gegrepen is "Not again", waarin de voortdurende intimiderende politiecontroles worden aangeklaagd. Persoonlijk hou ik wel van "The biggest pile of shit", een stuk over het absurde leven van Jan-met-de-pet. De beste nummers van kant één zijn echter "I love you" en het in het Nederlands gezongen "Martens, jij ouwe rukker". Er wordt niet altijd in de maat gezongen en gespeeld, maar precies die rauwe stunteligheid geven een cachet van eerlijkheid aan deze elpee. Het kon natuurlijk niet uitblijven en ja hoor, "The bloody priest" is de obligatoire antireligieuze song op deze Dirty Songs. Net als bij "Sunny Spain" halen The Dirty Scums hier hun inspiratie bij wat in Engeland nog rest aan hardcore en speedcorebands. De uitstekende antimilitaristische slogan "geen man, geen vrouw, geen cent voor het leger" is het refrein van een overigens ongeïnspireerd nummer. Punk moet kort en krachtig zijn en dat is niet het geval in het ronduit vervelende "Anarchy and peace". Het trio uit het Westvlaamse Zwevezele herpakt zich echter met "Fascist cops don't give a fuck" en hun lijflied "The Dirty Scums". Alles bij elkaar komen deze "Dirty Songs" nogal anachronistisch over, 1976 en de ganse punkbeweging kunnen nu eenmaal niet overgedaan worden. De punkliefhebber komt hier echter voor zijn 275 fr. niet bedrogen uit, maar The Dirty Scums zullen het vooral van de live ambiance moeten hebben. J.G.

horizontal rule

BACKSTAGE #? (BEL)
Ik heb doorgaans de nogal loffelijke gewoonte iedere elpee die ik aankrijg minstens één keer volledig te beluisteren. Dat is me met Dirty Songs van The Dirty Scums niét gelukt. Punk-après-la-lettre van bedenkelijk nivo is nou niet precies iets waaraan ik een half uur van mijn tijd wil besteden. In beste Ramones-stijl wordt telkens geopend met "one-two-three-four" waarna de heren er lustig op los beuken. Dat drummer - bassist - gitarist en zanger verondersteld worden een beetje dezelfde akkoorden en maten te spelen, is hen echter blijkbaar ontgaan, net zoals ze niet gemerkt hebben dat '76 al mijlen ver achter ons ligt, en niemand nog een boodschap heeft aan het gemekker over rijkswacht of parvenu's. Oeverloos gedram zonder inhoud, melodie, ... De songs hebben zelfs geen ballen. Eunuchenmuziek dus !! D.H.

see other reviews of Backstage

horizontal rule

MAXIMUM ROCK'N'ROLL #28 (USA)
Belgian hardcore with a gritty, whining sound, fast- to medium-paced aggression attacking twelve songs with hoarse vocals. Reminds me of earlier punk melodies and ideas. Pushead

horizontal rule

RESIST #3 (BEL)
I haven't heard it myself yet, but as told to me, it must be very good. Write to them to find out and order it.

horizontal rule

DE GAZETTE VAN TIELT - april 1986 (BEL)
10 jaar punk ! zeggen Humo, Oor, Melody Maker en New Musical Express in koor. Alleen jammer dat bij nazicht van die bladen op datum februari 1976 niets te vinden is over het fenomeen. En ook jammer dat de media blijkbaar verjaardagen nodig hebben om zichzelf in stand te houden, hoewel het dus niets, herhaal, niets ter zake doet wanneer punk begon, hoe lang het duurde en waarom het teloor ging. Het ging niet teloor, punk is er en blijft here to stay, tenzij jonge muzikantjes in spe daar anders over gaan beslissen, wat ze totnogtoe niet doen. De geweldige impact is, toegegeven, verdwenen, en ook de brandende actualiteit ervan. Wat rest is echter heel OK: jongens en meisjes (iets ondervertegenwoordigd) staan in voor groepjes die hun muziek gaan spelen, hun cassettes of platen verkopen aan gelijkgezinden, hun fanzines verspreiden, ... Da's toch goed ? Ook hier mag duidelijk uit blijken dat mensen van muziek verwachten dat het hun een kick geeft, dat ze zich amuseren, iedereen op zijn eigen manier. Er zijn er die deze les blijkbaar niet begrepen hebben, die denken dat het volstaat om bekwaam te zijn op het instrument dat zij bespelen. Zij dwalen.

The Dirty Scums losten in juli verleden jaar hun elpee "Dirty Songs" op onze streek, waarbij we bevolen worden niet meer dan 275 fr. te betalen. Het is een punkplaat. Dat had ik kunnen vermoeden, meer dan eens stond of sprong ik toe te kijken bij één van hun talloze optredens. Het is ook een schijf die aantoont waarom popcribenten - zoals ze zichzelf graag betitelen - feitelijk hun dagen vullen in ledigheid: wat kan een open, ontvankelijk iemand hierover zeggen ? Even kijken: het swingt - het botst - je moet het volume opvoeren tot burenhinderniveau - niet alle nummers zijn even goed - de productie laat te wensen over - teksten zijn "punky" en bla of bloe of blu. Ben je liefhebber: it's cheap and it's fun, dus. Maar we gaan even door.

Negatief: punk is, niet alleen bij ons, maar all around the world, dikwijls boertig: lalalala en hohoho en de pilsen vliegen de lucht in, holbewoners die eruit zien alsof een dinosaurus even de vloer met hen aandweilde, beginnen plos om onverklaarbare redenen op te springen, onschuldige kinderen daarbij niets of niemand ontziend vertrappelend. Soms spijt me dat wel een beetje, misschien zou ik dit verklaren als de "ontredderde postindustriële jeugd zoekt zich een weg in het bestaan", maar sociologen vliegen hier altijd consequent buiten. Ook bij de Scums ontmoeten we zo'n voetbaltoestanden, en dat weerspiegelt zich niet alleen op de hoes van de elpee, soms ook in de muziek ?

Positief: hier gaat kracht van uit, die bleke Simple Minds (Sanctify your-self ! De gekken.) kunnen de pot op - wat mij betreft dan. We noemen nú de hoogtepunten, attentie. Opener "Dirty Words" die onmiddellijk de juiste toon aangeeft, "Martens, jij ouwe rukker" zingen ze verderop, goed hoor, allen tesamen en hop met de geit. "The bloody priest" en "Geen cent voor het leger" zijn ontworpen om de beest in mij los te laten (kost normaal niet zoveel inspanning) en klassieker "The Dirty Scums" (wel weer voetbal) is voor als we dan toch compleet uit de bol aan het gaan zijn. Volstaat dit ? Ik meen van wel.

Kolonel Kadaffi

horizontal rule

http://home.nx.net/~johnny/index.htm (SWE)
First vinyl effort from these dudes. Funny and rough punky HC stuff. Johnny

see other reviews of Johnny