PRESS        Previous        Next

1986

Humo
Humo
Humo

HUMO #2385 (BEL) - 22/05/1986

Rubriek Uitlaat

PUNK

Als deelnemers aan de eerste preselectie van de Rock Rally te Zedelgem, kunnen wij alleen bewondering opbrengen voor de organisatoren van deze wedstrijd. Zowel organisatie als klankinstallatie waren daar prima in orde. Niet geselecteerd zijnde voor de halve finale is onze street credibility onaangetast gebleven, en kregen we zelfs de etiketten sympathiek, luid en snel mee van Humo. Maar toch ligt er ons nog iets op het hart. Is Humo er zich eigenlijk van bewust dat ze een hele muziekscène in België aan het negeren is, of gebeurt dit opzettelijk ? We spreken over de punk-hardcorescène. Praktisch iedere week zijn er optredens en zelfs festivals in gans Vlaanderen, met als kernen Antwerpen en Leuven. Het groepenaanbod is zelfs overweldigend. Platen zijn er ook, die steevast (systematisch ?) genegeerd worden door Humo: er is de EP van Wulpse Varkens "Tot ergernis van velen", er is de EP van Capital Scum "Clutch the flag", er is de verzamel-LP "Alle 24 goed", er is de LP van Sponky Business "So What ?", er is onze LP "Dirty Songs", er komt binnenkort een split-LP van No Debt en Vortex, daarvóór was er de "Repression"-split-EP van Zyklome A en Moral Demolition (die weliswaaar toch een heel kleine vermelding kreeg in Humo), er was de LP "Made in Belgium" van Zyklome A (één groep die toch niet had mogen genegeerd worden), er was de EP "What's in a name" van Sexy Bollocks, er was de EP "Wij" van De Jeugd van Tegenwoordig, ... En dan spreken we nog niet over de talloze cassettes ... In plaats van te lullen over tien jaar oude buitenlandse platen ter gelegenheid van tien jaar punk, en zo de indruk proberen te wekken alles te weten hierover, zou Humo dan beter niet eens iets schrijven over wat er na tien jaar punk in België nog gebeurt ?

Vriendelijke groeten, The Dirty Scums.

Antwoord

1. Punk anno vandaag heeft zichzelf bewust en met enige trots in een ghetto gewerkt. Het is een apart genre geworden, geen beweging meer binnen de rock. Dus volgen wij Het Beleid dat ook geldt voor andere genres (heavy metal, chanson, reggae, ...): alleen wat er, om één of andere reden, uitspringt wordt gerecenseerd.

2. Wat bedoelt U met "de indruk proberen te wekken alles te weten hierover". Wij wéten alles over alles.

3. Sympathieke, luide en snelle brief, overigens.

HUMO #2387 - juli 1986

Rubriek Uitlaat

THE AIDS

Naar aanleiding van Punk in Humo 2385 van de jongens van The Dirty Scums, vond ik het toch nodig dit te zeggen over de Belgische hardcorepunk. Als ex-bassist van de één jaar bestaande punkgroep The Aids (1983-1984), en in dat jaar zoveel optredens verzorgd te hebben met de zoveel gekende hardcorepunkbands als Zyklome A, The Dirty Scums, Moral Demolition, Wulpse Varkens, ... die toch wel geweldig goed zijn (waren). Heb ik toch wel dat jaar ondervonden dat de punk niet meer de punk is van toen (1976-1977), de gedachten van toen zijn zogoed als verdwenen. Het enigste wat volgens mij nog telde bij al deze hardcorepunkbands was om ter snelst spelen en de snelste waren dan ook de beste. Het leek altijd op een wedstrijdje sneldrummen. Wij van The Aids hielden wel van hardcorepunk, maar niet op die manier. En dat ondervonden wij ook op hardcorepunkoptredens gepresenteerd door de welbekende VZW Punk Etc., waar wij als punkband niet snel genoeg speelden, en dan telkens weer het welbekende geroep van uit het publiek, sneller sneller. Nee, dank u, geef mij dan maar die goeie ouwe '77-punk. Wat jullie daar nog doen jongens heeft niets meer te maken met de achtergronden van de punkbeweging. The Aids hield niet van die wedstrijdjes sneldrummen en kapte er na een jaar dan ook maar mee. De ene helft is nu Dead Zone, de andere helft op zoek naar stevige rock.

The Aids, Mechelen

HUMO # - juli 1986

Rubriek Uitlaat

Punko Bello

Als ik lees wat The Aids in Humo 2387 schrijft over de hedendaagse Belgische punkscène, word ik echt kwaad. Ik erger me dood aan mensen die beweren "punk" te zijn geweest, maar die blijkbaar toch niet doorhebben wat punk eigenlijk is. Allereerst wordt beweerd dat de gedachten van 1976-1977 grotendeels verdwenen zijn. Wel, als de Aids-heren het nog niet wisten, punk was in 1976-1977 niets anders dan commerciële bullshit, een naïef mode-gedoe, gecreëerd door enkele slimme zakenlui die geld zagen in de "bored" mentaliteit van een groep jongeren. Een aantal funk-punk-bands in de jaren '80 zijn daar nog een uitvloeisel van. Daartoe reken ik ook groepen als Aids: nagenoeg inhoudloze teksten en verder vooral interesse voor bier (wat ik met eigen ogen zag bij het punkfestival op 1 juni 1984 in de Paradox in Antwerpen). Pas de laatste jaren kan men in Belgïe en eigenlijk over heel de wereld van een (h)echte punkscène spreken: een politiek en sociaal geëngageerde verzetsbeweging tegen zowat alles wat in deze maatschappij slecht is. Weg dus met het No Future-gebral, nu zijn er tenminste heel wat punks die weten wat het anarchieteken op hun jas betekent. Wat dan de belachelijke kritiek op snelle muziek betreft:

1. Snelheid is, dacht ik, geen criterium om muziek slecht te noemen. Wij (Complete Political Disorder) spelen ook snel, niet omdat het "in" is bij punks, wel omdat we ons bij die muziek (inderdaad !) goed voelen.

2. Als je iets afweet van de scène, weet je ook dat er groepen zijn met tragere of melodieuzere muziek (ooit gehoord van bv. Political Asylum ?).

Hoe dan ook de (Belgische) punkscène staat steviger in haar schoenen dan ooit tevoren: het toenemende aantal groepen, optredens, fanzines, publiek, enz., zijn daar het bewijs van.

C.P.D., Hamme