INTERVIEW        Previous        Next

Date: 04/04/2005
Questions by: Patrick
Appeared in: ?

01. Welke specifieke vereisten i.v.m. zaal, installatie hebben The Dirty Scums ?
02. Wat vragen jullie voor een optreden ?
03. Wat krijgen jullie ?
04. Zijn er vaak problemen met organisators ?
05. Verdienen jullie iets aan de muziek ?
06. Hebben The Dirty Scums al benefietoptredens gespeeld ? Voor welke doelen ?
07. Jullie zorgen zelf voor jullie platen. Jullie zorgen zelf voor de verdeling. Wat zijn de voor- en nadelen van D.I.Y. ?
08. Zou je er op ingaan mocht een grote platenfirma jullie een contract aanbieden ?
09. Gaat het er volgens jullie in Vlaanderen anders aan toe dan op andere plaatsen ?
10. Op jullie CD "R.A.M.O.N.E.S." staat Sabam. Hoelang zijn jullie al aangesloten bij Sabam ? Waarom ?
11. Denk je niet dat Sabam kleine initiatieven voor organisators meer en meer onmogelijk maakt ?
12. In een interview uit 1997 zeg je dat de punkscène veel minder aan elkaar hangt dan in de jaren '80, dat men er minder intens mee bezig is. Hoe is het de afgelopen jaren geëvolueerd ?
13. Kan je nog enkele tips geven voor beginnende groepen en organisators van optredens ?

horizontal rule

01. Welke specifieke vereisten i.v.m. zaal, installatie hebben The Dirty Scums ?

Euh, eigenlijk hebben wij helemaal geen specifieke vereisten. Voor een café-optreden of een optreden in een klein zaaltje kunnen we zelfs alles zelf meebrengen, de rest zijn eerder standaardvereisten voor een groep.

02. Wat vragen jullie voor een optreden ?

De vraagprijs voor een optreden van The Dirty Scums is 150 €. Voor deze zelfde prijs kan je echter zowel The Dirty Scums als The Thirsty Scums krijgen: two bands for the price of one dus. Wordt enkel The Thirsty Scums gevraagd, dan is de kostprijs slechts 100 €. Als we onze eigen P.A. moeten meebrengen, dan brengt dat een meerprijs met zich mee van 75 €. Verder vragen we nog wat broodjes en 100 consumpties.

03. Wat krijgen jullie ?

Wat krijgen jùllie, bedoel je ? Een portie onversneden eerlijke punkrock !

04. Zijn er vaak problemen met organisators ?

Eigenlijk niet, wij zijn dan ook geen probleemzoekers. Ik herinner me nog een organisator uit de jaren '80 die ons niet wilde laten optreden onder het mom dat we te laat waren (terwijl we goed op tijd waren). Tegen die heb ik wel goed van mijn oren gemaakt. Hij heeft ons trouwens toch moeten laten optreden, want het publiek bleef maar roepen achter ons (deed wel deugd). Wat wel heel vaak voorkomt, is dat een organisator niet echt van wanten weet hoe de zaak aan te pakken, soms vooraf al niet, maar toch ook dikwijls de avond zelf. In dat geval gebeurt het dat we een handje helpen, maar dat lukt dan wel niet als je bv. 6 groepen wil laten spelen tussen 20 u. en 24 u. Sporadisch worden gemaakte afspraken niet nagekomen, over het aantal micro's bijvoorbeeld (er zijn er twee nodig als je met twee zangers bent) of over microstatieven (zijn noodzakelijk als je tegelijkertijd gitaar speelt en zingt). Een straffe gast was wel die organisator van het jeugdhuis van Mol. We hadden daar één van de eerste optredens uit The Dirty Scene Tour en die organisator was erin geslaagd om een dubbele boeking te maken: The Dirty Scene Tour (met Game Over, The Dirty Scums en The Thirsty Scums) en een verjaardagsfeestje van iemand (met gans zijn familie, inclusief opa's en oma's, en een discobar). Die opa's en die oma's konden er niet mee lachen om drie punkgroepen door hun maag gesplitst te krijgen, net als die gast van de discobar die daar werkloos stond met al zijn CD'tjes. Als klap op de vuurpijl was de organisator zelf niet eens aanwezig. En maanden later (ik schat 8 à 9 maanden) kreeg de coördinator van The Dirty Scene Tour plots een hate-telefoontje van die gast, echt niet normaal hoor.

05. Verdienen jullie iets aan de muziek ?

Nee ! Wij bestaan sinds 1981 en pas in 2000 is de financiële balans voor het eerst positief geweest. Voorheen was de eindafrekening altijd onder nul. Sinds dat heuglijk jaar is de balans wel positief gebleven. Dat ze voorheen negatief was, was voornamelijk te wijten aan twee redenen. Ten eerste waren we veel sneller met nieuwe projecten bezig dan dat er inkomsten kwamen van andere (bv. een nieuwe LP aan het opnemen vooraleer we uit de kosten waren van de vorige). Ten tweede werd onze (zwaar onderschatte) derde LP uit 1989 een financiële flop doordat de distributie ervan zo goed als niet is gebeurd.

06. Hebben The Dirty Scums al benefietoptredens gespeeld ? Voor welke doelen ?

Heel vaak gebeurt dit niet. Onlangs hebben we wel een benefiet gespeeld voor enkele lokale mensen uit de verzorgingssector die tijdens hun verlof naar Sri Lanka trokken om hulp te bieden aan slachtoffers van de tsunami. Verder herinner ik me nog een optreden voor muziekclub 4AD uit Diksmuide die toen in slechte papieren stak, en in een nog verder verleden iets rond de toen ophefmakende zaak rond Notaris X.

07. Jullie zorgen zelf voor jullie platen. Jullie zorgen zelf voor de verdeling. Wat zijn de voor- en nadelen van D.I.Y. ?

Voordelen zijn uiteraard dat je alles zelf in de hand hebt, dat je tegen niemand verantwoording hoeft af te leggen, dat je nergens toegevingen voor moet doen, dat je dus compleet onafhankelijk bent, nobody's fool. Verder kan je zelf de verkoopprijs bepalen van je producten, wat voor ons zeker niet onbelangrijk is. Onze full-CD's kosten bv. 10 €, net als onze T-shirts. Nadelen zijn dat je zelf het geld moet ophoesten, maar onze opnames gebeuren redelijk snel zodat de kostprijs daarvan nog relatief meevalt. Zelf voor de verdeling zorgen is wel geen lachertje. Een groot nadeel is ook dat wanneer een product om één of andere reden niet goed verkoopt, je het financieel verlies jaren met je meedraagt, zoals je hierboven al kon lezen.

08. Zou je er op ingaan mocht een grote platenfirma jullie een contract aanbieden ?

't Is te zien wat het contract inhoudt natuurlijk. Als onze backcataloog tegen een goedkope verkoopprijs opnieuw zou kunnen uitgegeven worden, zou ik daar niet weigerachtig tegenover staan. Als iemand ons zou komen zeggen wat we al of niet in de studio wel of niet moeten doen, zou ik pertinent weigeren. Inspraak over wat er wel of niet op een CD moet komen, is ook niet bespreekbaar. Als iemand met een goede distributiedeal op de proppen zou komen, zou ik dit zeker in overweging nemen. Als iemand ons een contract zou aanbieden om in een bepaalde termijn een bepaald aantal platen uit te brengen, dan zou ik daar ook eerder huiverachtig tegenover staan.

09. Gaat het er volgens jullie in Vlaanderen anders aan toe dan op andere plaatsen ?

Ik denk dat het er in ons circuit organisatorisch wat amateuristischer aan toegaat dan pakweg in Duitsland of Nederland. Maar dat bederft zeker de pret niet, integendeel zelfs. Buitenlandse punkgroepen komen bv. heel graag in Vlaanderen spelen. Wat accommodatie betreft, worden Vlaamse jeugdhuizen over het algemeen wel gesubsidieerd en beschikken ze over een goeie infrastructuur. Ik neem aan dat dit niet overal zo is. Mensen in Vlaanderen gaan ook wel sneller iets organiseren dan bv. in Wallonië of in Frankrijk. Het krakersmilieu in Vlaanderen zal dan wel weer kleiner zijn dan pakweg in Italië of Nederland bv. Het gaat er volgens ons dus inderdaad wel anders aan toe.

10. Op jullie CD "R.A.M.O.N.E.S." staat Sabam. Hoelang zijn jullie al aangesloten bij Sabam ? Waarom ?

Je verwart hier twee zaken. Een perserij mag slechts CD's aanmaken na toelating van Sabam. Al onze platen zijn officieel aangemaakt, overal is dus Sabam op vermeld. Wanneer je als groep een tijdje bestaat, doe je dit overigens maar best officieel, want vroeg of laat heb je toch controle. Wanneer je slechts éénmalig iets uitbrengt, dan is dit risico eerder klein. Om een plaat officieel te kunnen uitbrengen, dient dit op een label te gebeuren. Wij hebben ons eigen label "Dirty Records". Dit is het antwoord op het eerste deel van je vraag en op de waarom-vraag. Wat het tweede deel betreft, en dat staat volledig los van de eerste vraag: wij zijn als groep niet aangesloten bij Sabam, wel zijn de songschrijvers individueel aangesloten. Waarom ? Ja, je nummers zijn beschermd en als een plaat een aantal keer wordt gedraaid op de nationale radio, dan ontvang je daar wel wat geld voor. Dat is voor "Santa Clauz has come !" bv. enkele malen gebeurd. Maar het is toch een grote rompslomp en veel papierwerk voor het kleine bedrag dat je dan eventueel met een gelukstreffer ne keer kunt vangen. Bovendien moet je voor deze inkomsten ook nog deel 2 van je belastingbrief invullen, waarop je ook nog eens wordt belast, erg veel schiet er dus niet over ...

11. Denk je niet dat Sabam kleine initiatieven voor organisators meer en meer onmogelijk maakt ?

Denken ? Nee, als we uit eigen ervaring mogen spreken: we zijn het zeker ! In sommige regio's loopt het zelfs echt wel de spuigaten uit. Afgezien van het feit dat Sabam geld int voor zaken waarvoor ze het recht niet hebben, vragen ze bovendien soms onmogelijke bedragen. Een mooi voorbeeld: voor een optreden van onszelf dat we zelf organiseerden en waar we enkel eigen nummers speelden, moesten we enkel en alleen voor ons optreden meer dan 170 € betalen aan Sabam ! Als je weet dat we zelf slechts 150 € vragen voor een optreden ... We hebben dan maar beroep gedaan op een advocaat, maar de zaak is momenteel nog niet opgelost.

12. In een interview uit 1997 zeg je dat de punkscène veel minder aan elkaar hangt dan in de jaren '80, dat men er minder intens mee bezig is. Hoe is het de afgelopen jaren geëvolueerd ?

Ja, de natuurlijke evolutie is dat het nog minder aan elkaar hangt, dat is zo, dat kan je niet vermijden. In het begin was er een zeer homogene groep, zowel qua muziek als qua publiek. Iedereen deed ook wel iets: in een band spelen, optredens organiseren, fanzines uitgeven, ... In de eerste helft van de jaren '80 was het zeer uitzonderlijk dat er in België een punkplaat werd gemaakt, als dat gebeurde dan kende elke punk ook die plaat. Geleidelijk aan komen er meer bands, meer invloeden (hardcore, metal, crossover, ...) waardoor alles meer verscheiden wordt. Dat is natuurlijk en is niet slecht, maar als je het over de pure punkspirit hebt, ja die heeft daar natuurlijk sterk onder te lijden. Er bestaat wel wereldwijd een sterke underground punkcultuur en daar mogen we best trots op zijn.

13. Kan je nog enkele tips geven voor beginnende groepen en organisators van optredens ?

Het hangt er natuurlijk vanaf welke groep je voor ogen heb. Voor een kortstondige hype bijvoorbeeld denk ik dat het vooral belangrijk is om veel keet te schoppen. Maar we gaan er voor het gemak maar van uit dat je dit niet bedoelt. Belangrijk is dat je vrienden bent, denk ik. Samen een pint drinken is daar een erg goeie start voor en is ook zeer goed als onderhoud van de vriendschap. Ieders ideeën respecteren en proberen te verwerken in de groep lijkt me ook belangrijk. In elke groep is er wel spontaan een leider, iemand die zich het meest van alles aantrekt en ook wel de meeste klussen mag opknappen. Het is die zijn taak met iedereen rekening te houden, maar het is ook de taak van de anderen hiervoor respect op te brengen, anders komt er gegarandeerd een kink in de kabel.
Voor organisators denk ik dat de voorbereiding heel belangrijk is, en uit ervaring weet ik dat daar heel wat tijd in kruipt.