GIG REPORT
Humo's Rock Rally 1986 - Preselectie 07/02/1986 - Zaal De Groene Meersen - Zedelgem
HUMO (BEL) - feburari 1986
Duizenden smerige borden zijn door mijn handen gegaan
in een Gasthaus mit Zimmer in de havenbuurt van Genoa. Talloze
kantoorruimtes in het berookte Lyon heb ik gereinigd en weer bewoonbaar gemaakt.
Ik heb klerikale T-shirts (Cliff in "I Confess") verkocht in Lourdes
en geleurd met Hasseltse jenever nabij de skibanen van Gataad. Ik heb met
modellen geslapen voor niets meer dan een bord soep. Ik heb kabels gesleept voor
zompige pornofilms in de buitenwijken van Kopenhagen. Maar dat ligt achter mij.
Dat is voorbij. Ik heb De Brief ontvangen, kom over stop Rock Rally 1986. Mist
voor ogen van de weemoed: pubers met Dixan-trommeltjes, zingende postbodes met
rubberen benen, het aanbreken van een ochtend in het station van Burst. ... Maar
ook: "Maatschappij" van Gruppenbild en Bea van Chow- Chow en
"Russia" van Waut en De Combi's ... Dat Humo er vaak heeft naast
gezeten ? Nooit: het is niet hun taak talenten op te leiden tot sterretjes, het
is niet hun taak vrouwen van muzikanten het zwijgen op te leggen, het is niet
hun taak contracten na te lezen. De R.R. wijst aan waar het talent zit: daarna
is het hún weg en hun leven.
Goed. Dan bevind ik mij nu in
"De Groene Meersen" te Zedelgem; het is zaterdag 7 februari, de eerste
dag van de vijfde Rock Rally. Ver weg stampvoet een horde van miskende groepjes,
boys uit de biz die niet in de jury mogen zitten, jongens van vrije
radio's die geen uitnodiging hebben ontvangen; ze huilen een lied van afgunst,
voelen zich uitgesloten en misgunnen jonge groepjes, van ganser harte, de
mogelijkheid tot spelen en succes. Ze zijn een beetje zielig. Binnen brandt het
eerste groepje los: DE NEVE. De songs zijn gehakt stro en een beetje
melig, de groep lijkt op verkenning met de Chiro, de zanger is kansloos
maar zielig zijn ze niet, alleen wat middelmatig. Onder datzelfde nationale juk
lopen de jongens van L'EXPRESSION NUE gebukt: veel goeie wil, redelijke
muzikale bagage maar de songs blijven vormeloos en klinken grijs. Voorlopig is
het Rock Rally zoals te verwachten en te voorzien was, niet beter en ook niet
slechter. Maar dan: A BAD GIRL'S DREAM, een beschaafd popgroepje met stijlvolle
songs als "Miss America" en "Keep falling in love with you".
Zelfs in ballades - vaak de vuurproef voor amateurs - blijft
zanger/gitarist/songschrijver Francis Wildemeersch moeiteloos overeind. Hij
heeft een witte gitaar, een Kop en Het een klein beetje in zijn vingers. Wat hij
heeft, missen zijn muzikanten: persoonlijkheid. Kortom: een zanger is een
groep. Kom, laat ons nogmaals neger spelen. Want daar verschijnt op het door ons
A-Team weer razendsnel geruimde podium: RASBABBA. Zij worstelen met Vlaamse funk
van het Cosa Nostra-soort, beginnen klunzig, dreigen spannend te worden met een
zelf geslagen brug tussen Dillingers "Cocaine" en James Browns
"Sex Machine" maar gaan tenslotte - niet geheel roemloos - aan wanorde
tenonder. Het was te proberen! Dan komt iemand met groen haar zich beklagen over
de zilverknopjes ! Hij noemt onze premier een "ouwe rukker". Dat is
punk. Dat zijn THE DIRTY SCUMS. Dat is sympathiek en luid en snel maar niet
opzienbarend, niet origineel, niets bijzonders. Het eerste zangeresje in de R.R.
1986 heet PASCALE en ze heeft haar BASICS meegebracht. Samen staan zij in
voor nerveuze en vormeloze popmuziek, bereid door vakkundige, waardige
muzikanten, die niet weten waarheen. Over THE WASTE schrijf ik wel in Humo maar
niet naar huis. Voorspelbaar. Mak. Maar niet zielig. Dan: THE BOY WONDERS,
Slabbynck heeft nog bij Red Zebra gezongen maar deze jongens staan -
gedecideerd,
wetend wat ze willen - op eigen benen. Hun zanger - rillend als een riet,
krakende stem - is niet hun sterkste punt. Ze drijven op songs, op originele,
vrij magische stukken als "What's a girl like you" en "Blue
boy". Komt daar nog wat van ? Ik denk het wel.
Ook mooi: hoe de jonge, boze
zanger van SHANGAI tekeer gaat. Hoe het groepje wild om zich heen trapt met vrij
eigenzinnige doemrock, hoe het opvallende "Squirm" in mekaar zit. Het
is onvolkomen maar echt. En bijna gedaan met de avond. THE WOODBEES - de
laatsten zullen de laatsten zijn - hadden verkozen "Whole wide world"
van Wreckless Eric te coveren. Slim. Ze zouden graag de nieuwe Undertones
zijn. Te begrijpen. God heeft er echter anders over beslist. Einde. Ik ben niet ontevreden.
De horde stampvoeters weet gewoon niet beter. Zielig. Sis Kalis