FULL SPEED AHEAD !
Oparlurtje
Mad in Belgium
Fabiola
Vibration Hardcore
Speedmaniacs
Deathrash
Maximum Rock'n'Roll
De Rattebeet
De Nar
M-Extäz Inter
OPARLURTJE (BEL)
De titel van deze nieuwe Scums elpee laat het reeds vermoeden. Verwittig de buren en sleep een bak bier naderbij want dit is geen wegdromer !
The Dirty Scums hebben na het succes van hun eersteling "Dirty Songs"
beseft dat ze een tweede elpee moesten opnemen en dat deden ze dan ook zonder
aarzelen in de Aaltrack Studio's te Zomergem. De openingssuite van het werkstuk
is zonder meer origineel te noemen en vrijwel onmiddellijk worden de
versnellingen knarsend in vierde geschakeld. Eventjes wordt zelfs de speed van
een pas uitgevlogen F16 bereikt in het korte maar hevige "Sale
Raciste". "Song for Rudi" doet me wat aan the Ramones denken, met
dreunende gitaren en staccato drums. Hoogtepunt is ongetwijfeld de live enorm
populaire "Zorba le Grec" die hier als een ludiek zeer geslaagde
bewerking staat gegraveerd. Ambiance verzekerd in ieder café en in iedere
bravemensenhuiskamer, want zelfs "moedre" kan dit stuk meezingen ! Op
"Punx not allowed" bewijzen de Scums dat ze niet alleen snelle, maar
ook goede muzikanten zijn. Een aangename verrassing dus, deze hardcoregroep uit
Tielt. Bovendien een genre waar men als hedendaagse mens niet meer omheen kan.
Wie zegt dat hardcore en punk dood zijn is een dommekloot en niet waard dat hij
nog verder ingeschreven staat in het bevolkingsregister. Deze muziek leeft, en
hoe ! KV
MAD IN BELGIUM (BEL)
Waarschijnlijk werd deze ironische titel gekozen om de redactie van Uitlaat in
het harnas te jagen. Punk is nog niet dood en The Dirty Scums zijn er wel de voortrekkers van in Vlaanderen.
Nog steeds houdt deze muzieksoort een klein maar hevig publiek in de ban. Als
echte en geen modepunks zingen ze dan ook over drank, meisjes ("My
girlfriend"), politiek ("Remember Auschwitz", "Sale
raciste") en anarchie ("It's my life"). De plaat opent met een
huiselijke scène waar zelfs Speeltie niet aan kan tippen. Mij stoot tegen de
borst dat zanger Pik regelmatig teveel wil zeggen in één zin, waardoor het
nogal rommelig wordt. Enkele nummers die niet onder dit euvel lijden zijn
"What's the matter with the girl", "Michel Strée, we support
you", "They dropped the bomb" en een prachtige ode aan een
overleden makker "Song for Rudi". Punk blijft Punk, eenvoudige ritmes en basslijn, gierende gitaren en een schreeuwende stem er bovenop.
Het deed me terugdenken aan mijn pokdalige pubertijd, toen ik 's nachts in bed
kroop met John Peel en de eerste demo's hoorde van the Clash, Sex Pistols,
Undertones en nog vele groten. Punk kan nog plezierig zijn. Dries VdM
FABIOLA (BEL) - March 1987
"Full Speed Ahead !" is de terechte titel van de tweede elpee van The Dirty
Scums, uitgebracht op het eigen label Dirty Records. Liefhebbers van met een knipoog geserveerde punk uit de oude doos, hardcore, Theodorakis' Zorba en speedmetal mogen zich niet onthouden.
De verleden jaar verschenen en bijna uitverkochte single "Martens, jij ouwe
rukker" is ook leuk, maar staat niet op de plaat. Wilhelm Sonst
VIBRATION HARDCORE #1 (BEL)
De LP gaat al direct van start met een trek
uit het dagelijks leven dat bij de Scums, volgens mij, gewoon een kleine routine
is. Het is een dialoogje tussen moeder en zoon, best tof vind ik. "The house
of The Dirty Scums" klinkt samen met "It's my life" in 't begin
een beetje zwak, maar eenmaal aanhoord, zit je het overal rond te kelen (vraag
dat maar aan mijn buren). "Remember Auschwitz" is een oproep om het
fascisme te bestrijden, waar ik volledig mee akkoord ben, evenals het Franse
"Sale raciste", wat een beeld geeft over het racistische Brussel.
"She lived right" vind ik het zwakste nummer dat ze hebben. De twee
volgende nummers, "What's the matter with the girl" en "Symptoms
of the grown-ups", maken het weer helemaal goed. Side 2 begint met
"Song for Rudi", wat misschien commercieel lijkt, maar dat is zeker de
bedoeling van de Scums niet geweest. "Michel Strée, we support you"
is één van de beste songs, samen met het fantastische "Zorba's
dance". Je zult het misschien al niet meer geloven, maar "My
girlfriend" en "Punx not allowed" zijn weer zo'n geweldige
liedjes. "A provocation of the state" is nog eens een aanklacht tegen
de staat, waarin ze proberen te zeggen dat je moet terugvechten. Het laatste
nummer "They dropped the bomb" sluit deze LP zeer goed af. T.o.v. hun
eerste LP zijn ze een grote stap voorwaarts gegaan, wat natuurlijk ook niet wil
zeggen dat hun eerste niet goed was. De LP is voor alle soorten punx en
niet-punx aan te raden.
SPEEDMANIACS (BEL)
Om te beginnen zijn de teksten op deze schijf veel zinvoller dan sommige
blackmetal teksten. Ik denk ook dat er heel wat afwisseling zit in deze plaat.
Het vinyl begint al direct met een originele intro, nl. ruzie in het
huishoudelijke leven en dan in het Vlaams dialect, dit is de intro van "The
house of The Dirty Scums". Met deze song kan men nog lekker meezingen en
hij is ook nog redelijk traag tegen de rest. Daarna volgt "It's my
life" dat snel is en ook nog een fantastische tekst heeft. Daarop volgt
"Remember Auschwitz" dat al heel snel is. De opvolger hiervan is
"Sale raciste" en het is één van de snelste en beste
"liedjes" op deze schijf. Het refrein is nog mee te zingen maar voor
de rest ratelt de zanger (eigenlijk beter bruller) zijn tekst af. Ik kan niet
alle nummers gaan bespreken want er staan er veertien op. Maar ik weet wel één
ding: elke punk/hardcore freak zou deze schijf moeten hebben, want ze krijgt van mij een 9,5 op 10 !
Tom
DEATHRASH #3 (BEL)
Met een ietwat vreemde intro start deze tweede en tevens nieuwe volwaardige elpee van The Dirty
Scums, "Full Speed Ahead !" gedoopt. Een elpee die je best in je hardcore/punk platenkast dropt, alhoewel er hier en daar wel eens aan de speedmetal-stijl gelikt wordt. Een schijf met
veertien beukende nummers die dus variëren van '77-punk/hardcore tot speed.
Uitschieters als "It's my life", "Sale raciste",
"What's the matter with the girl", "Punx not allowed" en
"They dropped the bomb" walsen gewoon je hele achterbuurt plat. Een nummer als "Zorba's dance" slaat dus werkelijk alles ... schol ... meer
ga ik er niet over zeveren want dan is de verrassing eraf. Dus wil je 't te weten
komen, dan zal je deze schijf moeten aanschaffen, ze krijgt van mij bovendien
nog een 8,5 ook, wat wil je ... ? Aggressive Protector
MAXIMUM ROCK'N'ROLL #49 (USA)
- June 1987
A pretty good but not amazing mixture of 77ish punk and trash tunes with both
serious and silly lyrics. Most effective are "Song for Rudi", "Punx not
Allowed", and "Remember Auschwitz". Walter Glaser
DE RATTEBEET #2 (BEL) - July 1987
Deze tweede LP van The Dirty Scums is beter verzorgd dan de eerste. Ze verscheen
kort na hun single "Martens, jij ouwe rukker/Martens, you son of a
bitch".
JR: Punkmuziek van de oudere soort. Wel niet mis, maar de eerste LP vond ik beter, omdat de
tweede wat te clean klinkt.
Enkele nummers van de eerste kant vind ik de beste, zoals "The house of The
Dirty Scums", "It's my life" en "What's the matter with the
girl".
JD: Goede teksten. Er staan enkele klassiekers op: "Zorba's
dance", "What's the matter with the girl". Meer in de
hardcorerichting.
JB: Persoonlijk vind ik hun eerste LP "Dirty
Songs" beter dan hun tweede LP. Men krijgt de indruk dat ze het niet gewend zijn van vlugge hardcore te spelen, alhoewel ze het er toch goed van af gebracht hebben, dankzij hun uitgebreide variatie. Hun teksten vind ik wel bijzonder goed en meestal realistisch.
DE NAR #10 (BEL) - July 1987
"Full Speed Ahead !" vind ik persoonlijk een achteruitgang op hun
"Dirty Songs"-LP. De muziek is nog steeds goed te pruimen, maar de zanger raakt de maat wel regelmatig kwijt, wat vaak storend werkt. Maar goed,
één van de weinige Belgische groepen die nog echte punk (met rock'n'roll-invloeden) speelt, en
één van de weinige groepen die nog uitleg geeft bij zijn teksten.
M-EXTÄZ INTER #
7 (FRA) - 1988
Punk speedé, voir très, avec leur 1ier LP, vraiment speed avec ce 2ième LP et
toujours leur coté punk '77, point de vue attitude. Nos amis de The Dirty Scums
ont plus la pêche qu'avant encore, plus envie de déconner, on les connaît, on
sait de quoi on parle, mais ils sont tout aussi sérieux lorsqu'il s'agit de
politique ou autre que lorsqu'ils sont les clowns. Parlons zik, ils nous font
carrément du HC énergique et rapide. Avec ça on reconnait toujours leur style
et leur touche punk. Pour ma part cet LP est meilleur que le précédent, les
textes sont davantage politisés, il ya moins de morceaux funs. L'album est bon
en général. Ils ont sortis aussi un 45T dont les textes portent surtout sur un
homme politique de là-bas: "Martens". Autre chose: allez les voir en
concerts. C'est étonnant la pêche qu'ils ont et l'énergie qu'ils dégagent,
ils assurent. Pour en savoir plus, voir l'article contenu dans ce n° de M-E.